Włoska firma o wielkich tradycjach. Jedna z pierwszych, która zaproponowała na polskim rynku instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu w dosyć atrakcyjnej cenie. Na wszystkie instalacje przewidziana jest dwuletnia gwarancja, bez limitu kilometrów.

Reduktor Zeta

WTRYSK SEKWENCYJNY DO SAMOCHODÓW Z WTRYSKIEM POŚREDNIM

Początkowo opierała się na elektronice AEB, przerobionych reduktorach z instalacji podciśnieniowych o nieco archaicznym wyglądzie. Ich następca Zeta jest produkowany do dzisiaj, w niezmienionej formie w myśl zasady ,,dobrego się nie zmienia,,. Powszechnie stosowany w zestawach z elektroniką i wtryskiwaczami innych producentów, był ceniony za prostą i dopracowaną konstrukcję, oraz stabilną i bezawaryjną pracę.

Wtryskiwacz Pan

Pierwsze wtryskiwacze o nazwie Pan można śmiało uznać za kultowe. Gdy zaczynał się czas instalacji wtryskowych, była bardzo niska świadomość na temat konieczności systematycznego ich serwisowania. Dużo użytkowników eksploatowało je do momentu aż nie staną na skutek zapchania filtrów. I te wtryskiwacze wytrzymywały to, mieląc cały syf przerzucony przez filtry.

Ich następcą był PanEvo, a aktualnie od ponad roku na rynku znajduje się PanJet, który wydaje się godnym następcą pierwowzoru. Z wykonanych przeze mnie instalacji nie miałem żadnych reklamacji. Trzymają pierwotne parametry, mimo dużych przebiegów. Można je dowolnie konfigurować w zestawy 1,2,3 i 4 cylindrowe i ich wielokrotność. W razie awarii, można ograniczyć się do wymiany pojedynczego wtryskiwacza, a nie całej listwy. Przeniesienie wtyczki do wtryskiwacza wyeliminowało awarie zewnętrznych kabelków stosowanych w Pan-ach. Mocna cewka bez problemu radzi sobie z dużymi ciśnieniami, zapewniając stabilne czasy wzniosu iglicy. Stosowane dysze zapewniają obsługę mocy w zakresie od 18-72 kM z cylindra. W internecie znalazłem w miarę bezstronny test popularnych wtryskiwaczy gazowych, m.in. Zavoli Jet. Proszę spojrzeć i samemu ocenić: TEST WTRYSKIWACZY


Wtryskiwacz Pan Jet

Zupełną nowością jest elektronika sterująca o nazwie BORA. Kompaktowe zminiaturyzowane centrale można bez problemu instalować w dowolnym miejscu pod maską, bez obaw o ich zalanie. Bardzo rozbudowany program pozwala precyzyjnie zestroić samochód w warunkach drogowych, oraz dopasować charakterystykę pracy instalacji LPG do indywidualnych oczekiwań użytkownika. Mały, płaski i elegancki przełącznik w kolorze czarnym nie rzuca się w oczy i nie psuje wnętrza pojazdu.

Centrala sterująca oraz przełącznik

Na koniec chciałbym przedstawić BMW, które ostatnio serwisowałem. Trafiło do mnie na skutek nierównej pracy silnika na LPG. Przyczyną był uszkodzony wtryskiwacz. Instalacja 11-letnia, zamontowana za granicą, w 2009 wymieniony był jeden z wtryskiwaczy, poza tym pozostałe komponenty od nowości. Właściciel zdecydował się na wymianę wszystkich Pan-ów na PanJet -y, i dodatkowo reduktora na taki sam tylko nowy. Oczywiście do tego filtry i regulacja. Poniżej zdjęcia:

Jakość komponentów, staranny montaż, prawidłowa regulacja i efekt : 11 lat prawie /jeden wtryskiwacz/ bezawaryjnej jazdy. Ręka do góry, kto założył sekwencję innej firmy i cieszył się nią tyle czasu...

Reasumując moim zdaniem obecnie jedna z bardziej interesujących pozycji na rynku LPG. Chyba najlepszy stosunek jakości do ceny. Dwuletnia gwarancja, sieć autoryzowanych warsztatów, oraz wsparcie dystrybutora Firmy Czakram z Tarnowa dobrze wróżą tej marce. Właśnie ukazały się zestawy dedykowane do samochodów o 5,6,8 cylindrach. Cena rewelacyjna, jeśli się utrzyma, to może narobić zamieszania na rynku...

WTRYSK SEKWENCYJNY DO SAMOCHODÓW Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM PALIWA DIRECT INJECTION ALISEI

W związku coraz bardziej rygorystycznymi wymogami emisji i toksyczności spalin większość współczesnych silników zasilana jest wtryskiem benzyny bezpośrednio do cylindrów /analogicznie jak silniki wysokoprężne/. Taki sposób podania paliwa zwiększa efektywność spalania, a co za tym idzie przy mniejszym zużyciu paliwa uzyskuje się większą moc i moment, mniejszą emisję szkodliwych substancji emitowanych w atmosferę.

Takie systemy zasilania są bardzo zaawansowane technologicznie i są najczęściej wyposażone w turbosprężarkę podnoszącą sprawność silnika.

Producenci instalacji LPG od wielu lat pracują nad systemem, który bez utraty walorów silnika DI, zastąpiłby układ benzynowy.

Jednym z nich jest DIRECT INJECTION ALISEI - wtrysk gazu w fazie lotnej.

Powyższy zestaw wykorzystuje reduktory, zawory, wtryskiwacze i filtry jak zestawy do wtrysku pośredniego Bora. Pierwszą różnicą jest zastosowanie innej centrali sterującej oraz okablowania.

Sterownik Alisei DI

Drugą różnicą jest strategia zasilania. Oprócz oczywistej funkcji, jaką jest podawanie gazu do cylindrów, sterownik musi chronić układ benzynowy. Aby nie dopuścić do uszkodzenia wtryskiwaczy benzynowych, a także zatkania kanałów, którymi rozprowadzane jest paliwo, co jakiś czas pojedynczymi impulsami uruchamiane są wtryski benzynowe, co schładza je i utrzymuje w czystości.

Zestawy obsługujące wtrysk bezpośredni przygotowywane są przez producenta pod konkretne silniki. Przed zakupem pojazdu, w którym miałaby się znaleźć taka instalacja, należy się upewnić czy jest zestaw dedykowany do tego pojazdu. Oceniam, że aktualnie do 70% silników trzy i czterocylindrowych można założyć instalację DI

Warto jednak nadmienić, że o ile w pierwszych układach LPG obsługujące systemy DI, udział benzyny dochodził do 50%(!), teraz udało się go zmniejszyć do niecałych 20%. Biorąc pod uwagę fakt, że instalację te potaniały o prawie połowę i ich aktualna cena niewiele się różni od systemów do wtrysku bezpośredniego, montaż tego typu instalacji wreszcie znajduje uzasadnienie z punktu widzenia ekonomiki.

WTRYSK SEKWENCYJNY CIEKŁY DO SAMOCHODÓW Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM PALIWA ZAVOLI ZLI

Zavoli ZLI jest wtryskiem gazu w fazie ciekłej częściowo wykorzystującym benzynowy system zasilania, oryginalnie zamontowany w pojeździe. Nie będę się rozpisywał na temat tego systemu, ponieważ jak dotąd nie znalazłem nikogo chętnego na taki zestaw. Jako że, ten typ wtrysku dopiero raczkuje na naszym rynku, oferta jest jeszcze dosyć ograniczona, a cena mocno zaporowa. Siłą rzeczy nie jestem w stanie podzielić się żadnymi uwagami czy wnieść coś nowego, poza materiałami udostępnianymi przez producenta.

Jeśli tylko uda mi się coś nowego czy ciekawego zdobyć na jej temat, nie omieszkam się tym podzielić.

strona producenta >

Schemat komponentów Zavoli ZLI