Włoski koncern, jeden z największych producentów instalacji w Europie. W Polsce praktycznie od początku. Wysokiej jakości komponenty zapewniają długą i bezawaryjną pracę. Jako jedyna stworzyła na terenie Polski dobrze działający Assistance, czyli system gwarancyjny. Zrzesza, co najmniej jeden wyspecjalizowany warsztat wg dawnego podziału administracyjnego Polski. Oferuje dwa lata gwarancji bez limitu kilometrów.

WTRYSK SEKWENCYJNY DO
SAMOCHODÓW Z WTRYSKIEM POŚREDNIM


SQ P&D listwa wtryskowa.

Aktualnie proponowanym systemem jest Sequent Plug&Drive MY11 który w skrócie nazywam SQ. System w całości własnej produkcji, rozwijany na bazie wieloletnich badań i doświadczeń. Od roku na rynku znajduje się nowy, zminiaturyzowany sterownik SQ 32 współpracujący z nowym programem BRC Tool. Posiada wszystkie zalety P&D MY11, jednak jest znacznie szybszy.

Od zawsze mocną stroną były wtryskiwacze. Produkowane od ponad 15 lat w niezmienionej formie, sprawdzają się mimo kiepskiej jakości gazu w Polsce, i zapewniają bezawaryjne przebiegi w granicach 150- 200 000 km. Rekordzista przejechał ponad 400 00 km, aż padł... reduktor! Ponadto bardzo dobrze znoszą mycie na maszynie do czyszczenia wtrysków. Są zintegrowane na listwach dwu, trzy, cztero i sześcio cylindrowych wraz z czujnikiem ciśnienia i temperatury gazu. Występując w wersji normal, max i super obsługują pełen zakres mocy. Najmocniejszą sprawą wtryskiwaczy BRC jest bardzo duża stabilność pracy, niezależnie od ciśnienia i temperatury gazu.


Parę lat temu weszła na rynek listwa wtryskowa czterocylindrowa, o zintegrowanej budowie, sprzedawana w zestawach o nazwie ALBA. Kalibrowana przez dobór odpowiednich dysz, charakteryzuje się precyzyjną i cichą pracą. Co prawda za wcześnie jeszcze mówić czy jest równie wytrzymała jak starsze wtryskiwacze, jednak jej cena, niemal dwukrotnie niższa od porównywalnego zestawu BRC, jest sporym atutem. Pozostałe komponenty instalacji ALBA, oraz oprogramowanie w porównaniu do SQ P&D pozostaje bez zmian.



Zestaw ALBA. Widoczny reduktor Genius
stosowany w innych instalacjach.

BRC produkuje reduktory o nazwie Genius pracujące w trzech zakresach ciśnień 800, 1200 i 1500 mbar. Dodatkowo produkowany jest reduktor Genius Max przeznaczony do silników o dużych mocach, nawet powyżej 300kM. Wszystkie reduktory są przeznaczone do samochodów wolnossących , jak i turbo. Konstrukcyjnie dosyć skomplikowane, jednak ich przemyślana budowa, umożliwia bardzo łatwe zregenerowanie


Reduktor Genius Max w nowej obudowie.

Podstawowa centralka sterująca czterocylindrowa nie posiada Komunikacji OBD. Wersje od 5,6 i 8 cyl. mają ją w wbudowaną i pozwalają na podgląd parametrów pracy silnika.

 Przełącznik jest niewielkich rozmiarów, bardzo estetyczny. Można go montować zarówno na podstawce, będzie wówczas wystawał na ok 1cm, jaki bez, wówczas będzie zlicowany z deską samochodu.

Myślę że, nieco więcej uwagi należy poświecić oprogramowaniu. Istnieje jeden program konfiguracyjny do wszystkich typów instalacji BRC. Do uruchomienia go niezbędny jest specjalny interfejs, a już niedługo także klucz. Czemu? Ma to wyeliminować ingerencje w ustawienia nieprzeszkolonych instalatorów. Specyfika programu, oraz nietypowa szata graficzna powoduje że, takie ingerencje najczęściej robią więcej złego niż dobrego. Dzięki zablokowaniu programu przed nieautoryzowanym dostępem, będziecie mieli pewność, iż osoba która obsługuje Waszą instalacje ma pojęcie, co robi.


Przełącznik BRC

Program jest bardzo rozbudowany, daje praktycznie nieograniczone możliwości, i pozwala prawidłowo zaprogramować najbardziej wymagające jednostki napędowe. Moim zdaniem auto kalibracja BRC jest najbardziej zaawansowaną ze wszystkich, z jakimi się dotąd zetknąłem. Po jej przejściu korekty, które trzeba wykonać w teście drogowym są minimalne. Duża zasługa w tym parametrów konfiguracyjnych, starannie dopracowanych i przetestowanych, przygotowanych tylko pod komponenty BRC. Tak więc, decydując się na montaż instalacji SQ P&D skazujecie się na komponenty tej firmy, inne nie są przewidziane. Świetna jest też wizualizacja danych, pozwalająca wychwycić wszelkie anomalie, a oscyloskop nie ma sobie równych. 

 

Wspomnę jeszcze o funkcji VSR. BRC, jako pierwsza ze znanych mi firm wprowadziła procentowy dotrysk benzyny. Funkcja ta pozwala w określonych stanach i obciążeniach skrócić czasy otwarcia wtryskiwaczy gazowych i dotryskując odpowiednią dawkę benzyny. O korzyściach takiego rozwiązania więcej napisałem na blogu. Zapraszam.

WTRYSK SEKWENCYJNY
 DO SAMOCHODÓW Z
BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM
PALIWA SEQUENT SDI

W związku coraz bardziej rygorystycznymi wymogami emisji i toksyczności spalin większość współczesnych silników zasilana jest wtryskiem benzyny bezpośrednio do cylindrów /analogicznie jak silniki wysokoprężne/. Taki sposób podania paliwa zwiększa efektywność spalania, a co za tym idzie przy mniejszym zużyciu paliwa uzyskuje się większą moc i moment, mniejszą emisję szkodliwych substancji emitowanych w atmosferę. 

 Takie systemy zasilania są bardzo zaawansowane technologicznie i są najczęściej wyposażone w turbosprężarkę podnoszącą sprawność silnika.

 

 Producenci instalacji LPG od wielu lat pracują nad systemem, który bez utraty walorów silnika DI, zastąpiłby układ benzynowy.



Propozycją BRC jest Sequent SDI oraz SDI 2.0



Podobnie jak w innych instalacjach system SQ SDI wykorzystuje komponenty z instalacji SQ P&D, natomiast zupełnie inna jest elektronika sterująca. Wobec wysokich cen instalacji wykorzystujących do wtrysku gaz w postaci ciekłej, BRC intensywnie pracuje nad udoskonaleniem istniejących już instalacji SDI. 

Jak już wspominałem opisując układ  Zavoli Alisei DI, w SQ SDI inna jest strategia zasilania. Oprócz oczywistej funkcji, jaką jest podawanie gazu do cylindrów, sterownik musi chronić układ benzynowy. Aby nie dopuścić do uszkodzenia wtryskiwaczy benzynowych, a także zatkania kanałów, którymi rozprowadzane jest paliwo, co jakiś czas pojedynczymi impulsami uruchamiane są wtryski benzynowe, co schładza je i utrzymuje w czystości. 

BRC mając do dyspozycji najwyższej jakości komponenty, stworzyło zestawy SDI 2.0, które są aktualnie najbardziej zaawansowanymi instalacjami przeznaczonymi do wtrysku bezpośredniego. Potwierdzają to testy drogowe, z których wynika, że udało się zmniejszyć udział benzyny do 14 - 16%,  bez szkody dla silnika!!! Nie są to dane producenta, a wyliczenia użytkowników. Jak w przypadku Zavoli, produkowane zestawy są dedykowane pod konkretne silniki, kupując samochód pod kątem instalacji gazowej należy się upewnić, że istnieje do niego dedykowany zestaw SDI lub SDI2.0

WTRYSK SEKWENCYJNY CIEKŁY DO SAMOCHODÓW Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM PALIWA SEQUENT LDI

Sytuacja podobna jak z ZLI Zavoli. Wysoka cena nie predysponuje jej do założenia ze względów ekonomicznych. Pamiętajmy jednak, że zwykłe instalacje sekwencyjne też kiedyś były bardzo drogie. Myślę, że jeszcze trzeba trochę poczekać aż ta instalacja się upowszechni. Na razie znam ją tylko od strony teoretycznej. Jeśli znajdę chętnego, na pewno podzielę się stroną techniczną montażu, walorami eksploatacyjnymi i wrażeniami z jazdy.

 Podsumowując BRC to bardzo dobra instalacja dla osób ceniących bezawaryjną jazdę i oczekujących wysokiego standardu obsługi. Nieco droższa od konkurencji, ma jednak mocne atuty wobec niej. Jej pozycję pracuje jeden z największych dystrybutorów instalacji LPG firma Czakram z Tarnowa.


 

strona producenta >

strona dystrybutora >